Tekil Mesaj gösterimi
Alt 28.09.10, 00:03   #2
Kullanıcı Profili
Renklerin Dansı
S.Moderators
 
Renklerin Dansı - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Tualim.NetRenklerin Dansı
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: May 2009
Üye No: 27
Mesajlar: 3.656
Konular: 2075
Standart

Maide Arel
Türk ressamı (İstanbul, 1907). İstanbul Güzel Sanatlar Akademisin*de Nazım Ziya'nın ve Hikmet Onat' in atölyelerinde çalışan Maide Arel, bir süre Mehmet Ruhi Arel'den ders aldı. Eşi Şemsi Arel'in görevi nede*niyle bulunduğu Erzincan'da frânsızca ve müzik öğretmenliği yaptı. 1948'de Ankara Halkevi'nin açmış olduğu yarışmada ikincilik ödülü ka*zandı. Paris'te Andre Lhote, Fernand Leger ve Jean Metzinger'in atölyelerinde sanat eğitimini geliş*tirdi. İlk kişisel sergisini Paris dönüşü, İstanbul'da açtı (1951). Ay*rıca Paris'te düzenlenen Kadın Ressamlar Sergisi'ne, Edinburgh Festivali'ne kendisinin de görev aldığı Uluslararası Sanat Eleştiricileri Kongresi'nin, 1954'te İstanbul'da düzenlenmesi nedeniyle açılan ser*giye katıldı. Eşi Şemsi Arel ile Hatay'a giderek T.B.M.M. için bu ili görüntüleyen tablolar yaptı. 1960'ta Kadın Haklarını Koruma Derneği' nin Sanat Kolu sergisini Paris'e götürdü ve üyesi olduğu uluslarara*sı derneğin sergisinde bronz madal*ya kazandı. Devlet sergilerinin yanı sıra Güzel Sanatlar Birliği'nin yıllık sergilerine de katılan sanatçı, özel*likle, Türkiye'de kadın sanatçıların örgütlenmesinde etkili görevler üst*lenmesiyle tanınmaktadır.
FİGÜRE BAĞLILIK
Maide Arel'in resmi, eşi Şemsi Arel' in resmiyle aşağı yukarı benzer bir çizgide gelişmiştir. Ama, Şemsi Arel'in belli bir dönemde figürden bütünüyle kopan soyut resimlere yö*nelmesine karşılık, Maide Arel bütün çalışmalarında figüre bağlı kalmış, yalnız, figürü daha çok Andre Lhote'un estetik anlayışına yakın bi doğrultuda, yüzey resmine bağlı bi duyarlık içinde ele almıştır. Mevlevi kompozisyonlarında görülen hareket uyumu ve ritmik düzen şeması bu duyarlığı yöresel konular çevre sinde geliştirmekten yana olduğum ortaya koyar. Daha yeni resimlerindeyse, gene bu doğrultudan sapmadan, yöresel köylü figürlerini, portre türünde yoğunlaşan bir etkililikle değerlendirmekte, yalın, duru ve katkısız renklerle doldurduğu geniş biçim parçalarını geometrik düzeni bir kompozisyonun gerekleri doğrultusunda işlemektedir. Maide Arel'in yapıtlarında renklerin mat ve gösterişten uzak etkisi alçakgönüllü bildirisi, geometrik-kübist okulun niteliklerini her zamar korumakla birlikte, içtenliğe açık bir resim yorumu da getirir. Belli biı anlayışı bozup değiştirmeden, inançlı ve kararlı biçimde sürdürmek, bu anlayışın genel ilkelerinder ödün vermemek, kalıplaşma tehlike*lerini gözardı etmeden esnek çözüm*lere ulaşabilmek, sanatçının resim*lerini biçimlendiren başlıca etmenler arasında sayılabilir.
__________________
TUALİM.NET
Renklerin Dansı isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla