Konu
:
Alberto Giacometti Biyografisi
Tekil Mesaj gösterimi
23.10.10, 01:29
#
1
Kullanıcı Profili
Renklerin Dansı
S.Moderators
Tualim.Net
Renklerin Dansı
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: May 2009
Üye No: 27
Mesajlar: 3.656
Konular: 2075
Alberto Giacometti Biyografisi
Alberto Giacometti
Biyografisi
(d. 10 Ekim 1901 – ö. 11 Ocak 1966) Paris Ekolü'ne dahil olan İsviçre asıllı heykeltıraş, ressam, resim çizimcisi ve estamp hazırlayıcısı. Alberto Giacometti Ekim 1901de İsviçre'nin İtalyanca konuşulan bölgesinde doğmuştur. Babası tanınmış bir post-empresyonizm akımına bağlı bir ressamdı. Alberto ailenin dört çocuğundan en büyüğü idi; diğer kendinden küçük kardeşi Diego ile hayatında her zaman çok yakın olmuştur ve diğer bir kardeşi ise bir mimardır. Alberto çocukluğundan beri sanata büyük ilgi göstermiştir. Alberto sanat öğrenimini İsviçre'de Genevre Güzel Sanatlar Okulu'nda yapmakla beraber önemli çalışmalarını Paris'de yapmış ve burada gelişen önemli sanat akımları olan Sürrealizm, Ekpresyonizm, Kübizm, Formalizm akımlarında önemli katkılarda bulunmuştur.
Yaşamı
Sanatını geliştirme yılları
Giacometti Isvicre'de Italya siniri yakinda Italyanca konusulan bir bolgede bulunan Stampa sehrinin Borgonova adli bir koyunde dogmustur. Babasi, Giovanni Giacometti, Isvicre'de adi iyi bilinen bir Post-empronisyonist ekole bagli ressamdi. Giacometti daha kucuk yasta sanala mesgul olmaya baskladi; cizgi resim, tablo resim ve heykel ile ugrasmaya cok erkenden basladi. 1919-1920de Genevre'de Guzel Sanatlar Okulku'nda sanat egitimi aldi ve sanat egitimine 1910-1921de Italya'da devam etti. 1922de saant egitimine devam etmek icin Paris'e gitti. Once sanatci Archipenko'nun studyosuna devam etti. Sonra 5 yil suren bir donem icin heykeltiras Auguste Rodin'in bir calisma arkadasi olan heykeltiras Antoine Bourdelle'in atolye asistanligini yapti.
Ilk tek kisilik sergisini 1927de Zurih'de Galerie Aktuaryus'de yapti. Bourdelle'in atolye asistani iken Giacometti kubizm ve gerçeküstücüluk akimlarina uyarak eserler hazirladi. Sanat hayatinda bu doneminde cok siddetli huzursuzluk duyma krizleri gecireek sanatinin seklini degistirerek polikrom heykeller, kafesler, erotik kinetik nesneler, hemen hemen abstre nesneler ve diger stiller denemelerine giristi. 130-1935 arasinda Gerçeküstücüluk akimina dahil oldu ve "gerçeküstücü" heykeltiraslarin basta geleni olarak sayilmaya basladi. Bu sirada Paris Ekolu'nun diger unlu sanatci uyelerinden Joan Miro, Pablo Picasso ve Balthus ile yakin sanat ve sahsi arkadasliklari kurdu.
1934-1935de stilini yeniden degistirerek heykelerini yeni insan modeller kullarak yapmaya basladi. Fakat yaptigi heykellerin boyutu gittikce kuculmeye basladi ve heykelleri o kadar kuculdu ki nerede ise heykel olam niteligini kaybetti. 1938 v3 1939da Giacometti heykelerinin konusunu insan bustune donusturdu ve modelin bakisina konsantre etti. Ikinci Dunya Savasi'nda yine ulkesi Isvicre'ye gitti ve 1941-1945 de Genevre'de yasadi. Savastan sonra 1tekrar Paris;e dondu. Giacometti 1935 ile 1945 arasinda hic bir sergiye katilmamistir. 1961de ABD "Pittsbourgh International Heykelcilik Birinci Odulu" verildi. 1962de Giacometti "Venedik Biennale"'de "Heykelcilik icin Buyuk Odul"e layik goruldu. 1964de "Resim icin Guggenheim International Odulu" verildi. Bu oduller ona uluslararasi un getirdi. Bu yillarda Giacometti'nin eserleri icin cok sayida Avrupa sehirlerinde buyuk sahsi sergilerde gosterildi. Bu uluslarasi populeritesine dayanarak sagligi pek iyi olmamkla beraber 1965de Atlantiki gecerek New York Museum of Modern Art'daki sergiden basliyarak diger buyuk ABD sehirleiunde kendi eserleri icin acilan sergilere sahsen katildi.
Bu enternasyonal un kazanmasina ve eserleri sanat piyasalarinda cok talepde olmakla beraber Giacometti yaptigi model heykelleri hemen bitirip satmayip tekrar tekrar geri donerek yenislestirip degistirmekle hatta tahrip edip atmakla ugrasmaktaydi. Giacometti bu arada eserlerinin fotolarini ve baski kopyalarini sinirli bir sekilde yayinlamaya basladi. Bu sinirli baskilar en onemli eserlerini acikca gostermekte ve her edisyon 30 taneden fazla basilmamistir ve 1970de bile bu eserler sanat piyasasinda cok nadir bulunur olmustur. En son eseri olarak "Paris sans fin (Sonsuz Paris)" adi altinda basilan kitaba metini sagladi ve bilip yasamis oldugu yerler hakkindaki hatiralara dayanan 150 tasbaski imaj ihtiva etmekteydi.
Giacometti 1966da Isvicre'de Chur sehrindeki Kantonsspital'da kalp hastaliginda yataina veda etti ve ailesinin mezzarlariu bulunan dogum koyu Borgonovo mezarligina gomuldu.
2007de Giacometti'nin dul karisinin mirasinin idarecisi olan Fransiz Disisleri Bakani "Roland Dumas" miras olarak kalan Giacometti eserlerini varislere bildirmeden gizlice bir sanat eseri saticisi, Jacques Tajana'a satmasi dolayisiyla yargilandi ve her ikisi de suclu bulunarak varislerin Vakfina buyuk bir meblag (€850,000) odeme yapma cezasi verildiler.
Değerlendirme
Giacometti "Gerçeküstücü Akimi"'na ana katkida bulunan sanatcidir. Buna ragmen eserelerini siniflandirip degerlendirmek gayet zordur. Bazi kritikler bu eserleri formalist olarak gormekte; digerleri ayni eserleri ekpresyonist ve hatta "hisler bloku" ifade eden eserler olarak gormektedirler. Gerçeküstücü sanat grubundan ayrildiktan sonra modele dayanan heykeller yaptigini aciklamakla beraber, yaptigi bir eser dogayi aynen aksetirmeyi hedef almamaktadir ve ortaya cikardigi eser esserin dayandigi modele Giacometti'nin hissi duygularinin ne oldugunu ifade eden bir nesne olmaktadir. Modelinin heykelini kendinin modeli her turlu hisleriyle nasil gordugunu herkese gostermek icin hazirlamistir. Insan figurun oldugu gibi degil heykelcinin bu modelin
yaptigi golgesi
ni sanatcinin gordugu gibi yapildigini ifade etmistir. Diger taraftan eserleri kendine nasil baktigini kendini nasil hisedip gordugunu ifade etmektedir.
Amerikan felsefecisi William Barrett yazdigi bir eserde Giacometti'nin figurlerinin 20. yuzyildaki modernizm ve ekzistantiyalizm felsefi goruslerinin modern hayatin giderek daha anlamsiz ve bos oldugunu aksettirdigini bildirmekte ve "Gunumuzun butun heykelleri, ayni gecmisteki heykleller gibi, bir gun parcalanip kaybolup gideceklerdir.... Bunun icin kisinin eserini bu en kucuk koseye girebilecek sekilde yapmasi ve cisiminin her zerresini hayatla doldurmasi gerekmektedir.
Seçkin eserleri
Heykelleri
Torse (Gövde)
, 1925
Femme cuillère (Dişi kaşık)
, 1926
Le Couple (Cift)
, 1926
Composition cubiste. Homme (Kübist kompozisyon. Erkek)
, 1927, bronz[3]
Tête qui contemple (Düşünen büst)
, 1927
Femme couchée qui rêve (Rüya gören yatan kadın)
, 1929
Homme et femme (Erkek ve kadın)
», 1929
L’Heure des traces (Zaman izleri)
veya
La Boule suspendue (Asılmış toplar)
, 1931
Projet pour un couloir (Bir renk için proje)
, 1931
Cage (Kafes)
, 1931
Objet désagréable à jeter (Atılacak nahoş nesneler)
, 1931
Pointe à l’œil (Göze nokta)
, 1932
On ne joue plus (Artık oynamıyorum)
, 1932
Femme égorgée (Katledilmiş kadın)
, 1932
Main prise (Yapılmış el)
, 1932
Table surréaliste (Surrealist el)
, 1933
Le Palais à quatre heures du matin (Sabah saat dörtte saray)
, 1933
Fleur en danger (Tehlikede olan çicek)
, 1933
L’Objet invisible (Görünmez nesne)
veya
Mains tenant le vide (Boş ellerin tutulması)
, 1934
La Femme qui marche (Yürüyen kadın)
, 1934
Nuit (Gece)
, 1946
L’Homme agtu doigt (Parmağıyla adam)
, 1947
Le Nez (Burun)
, 1947
Tête sur tige (Kök üstünde büst)
, 1947
Homme qui marche (Yürüyen adam)
, 1947
Grande figure (Büyük figür)
, 1949
La Place de la cité (Şehirde bir yer)
, 1949
Le Chariot (Araba)
, 1950
Le Chien (Köpek)
, 1951
Le Chat (Kedi)
, 1951
Tête de Diego sur socle (Kaide üstünde Diego'nun büstü)
, 1953
Femme debout (Ayakta figür)
, 1953, Kahverengi patine edilmiş bronz, imzalanmış ve numara verilmiş.
Le Petit Lustre (Küçük avize)
figurinlerle, 1950 yilları
Bust of Diego
, 1954
Femmes de Venise (Venedik'te kadınlar)
, 1956
Grande femme IV (Büyük cüsseli kadın IV)
, 1960
Grandes figures II et III (Büyük figürler II ve III)
, 1960
Homme qui marche
, 1960 ; UNESCO Sarayı, Paris, Fransa
Arbre (Agaç)
, Samuel Beckett'in "Godot'yu beklerken" oyunu için mizansen, 1961
Resimleri
Auto-portrait (Kendi portresi)
, 1921
Le Couple (Çift)
, 1926
La Mère de l’artiste (Sanatçının annesi)
, 1937
Pomme sur un buffet (Büfe üzerindeki elma)
, 1937
Stehende Figur (Ayaktaki figür)
, 1947
La rue (Sokak)
, 1952
Paysage à Stampa (Stampa peyzaji)
, 1952
Diego in a Plaid Shirt (Gömlekli Diego)
, 1954
Rue d'Alésia
, 1954
Annette dans le studio (Annette stüdyoda)
, 1954
Yanaihara
, 1958
Annette
, 1962
Jean Genet
Michel Leiris
__________________
T
U
A
L
İ
M.
N
E
T
Renklerin Dansı
Açık Profil bilgileri
Renklerin Dansı nickli üyeye özel mesaj gönderin
Renklerin Dansı - Daha fazla Mesajını bul