Tualim.net  

Go Back   Tualim.net > Güncel Sanat Haberleri > Güncel Kültür ve Sanat Haberleri

Güncel Kültür ve Sanat Haberleri Sanatsal Yayınlardan Güncel Haberler,Duyurular

Yaşar Kemal Dörtlemesinin Sonuncusu

Güncel Kültür ve Sanat Haberleri kategorisinde açılmış olan Yaşar Kemal Dörtlemesinin Sonuncusu konusu , ...



Konu Bilgileri
Konu Başlığı
Yaşar Kemal Dörtlemesinin Sonuncusu
Konudaki Cevap Sayısı
0
Şuan Bu Konuyu Görüntüleyenler
 
Görüntülenme Sayısı
1355

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 02.10.12, 13:49   #1
Kullanıcı Profili
S.Moderators
 
Renklerin Dansı - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Tualim.NetRenklerin Dansı
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: May 2009
Üye No: 27
Mesajlar: 3.656
Konular: 2075
Standart Yaşar Kemal Dörtlemesinin Sonuncusu

Yaşar Kemal Dörtlemesinin Sonuncusu



"Fırat Suyu Kan Akıyor Baksana" romanı ile başlayan, "Karıncanın Su İçtiği" ve "Tanyeri Horozları" kitaplarıyla devam eden "Bir Ada Hikayesi" dörtlemesinin son kitabı "Çıplak Deniz Çıplak Ada" kitapseverlerle buluşuyor.

Yazar Yaşar Kemal'in "Bir Ada Hikayesi" dörtlemesinin sonuncu kitabı "Çıplak Deniz Çıplak Ada" 5 Ekim'de okurla buluşacak.

Sağlık durumu nedeniyle röportaj kabul etmeyen Yaşar Kemal'in, Yapı Kredi Yayınları aracılığıyla sorulan sorular ve verdiği yanıtları şöyle:

Soru: Sizi yazmaya iten neydi? Ne zaman ve nasıl yazmaya kararverdiniz?

Kemal: Edebiyata çocukken başladım. Çocukluğumda bizim köye çok aşıklar, destancılar gelirdi. Onlara çok meraklıydım. Köye her destancı geldiğinde onun
yanındaydım, sonra onlar gibi şiir söylemeye başladım. Köyün kayalık dağına çıkar dağ üstüne, çiçekler üstüne türküler söylerdim kendi kendime. Epopenin kırıntıları bile olsa hala yaşadığı böyle bir dünyada büyüdüm. Eğer modern edebiyatla karşılaşmasaydım -ki karşılaşmam tesadüftür- bir destancı olurdum. 16 ya da 17 yaşlarımda folklor derlemelerine başladım. Bir de tekerlemeler, destanlar, masallar derledim. Okulu bırakınca Ramazanoğlu Kütüphanesi'nde çalışmaya başladım, habire okudum. Biz cumhuriyet sanatçıları, Tercüme Bürosu'nun çevirdiği dünya klasikleriyle yetiştik. Tercüme Bürosu'ndan gelen kitapları okuyordum, klasikleri, dünya romanlarını, tarih kitaplarını okuyordum. Ustalarım, benim toprağımın sözlü edebiyatıdır. Stendhal, Tolstoy, Gogol, Dickens de benim kaynaklarımdır. Bir romancı Faulkner'i, Kafka'yı, klasikleri, hem Batı hem de Doğu ustalarını özümsemeden nasıl roman yazabilir? Bana hep sordular, sen romanı niçin yazıyorsun? 'Bilemem' dedim, bilsem de söyleyemem. Bir tek şey biliyorsam o da yaşamım boyunca bir tek düşüm olduğu, bundan sonra biraz daha, biraz daha güzel yazabilmek. "Don Kişot'u okuyunca yeni bir dünya buldum"

Soru: Okuduğunuz ilk roman neydi?

Kemal: İlk okuduğum roman Alphonse Daudet'nin "Le Petit Chose" adlı kitabı. Daudet'nin torununun Ceyhan'da bir çiftliği bir de küçük fabrikası vardı. Kitabı da Amasya'da bir öğretmen çevirmişti. Ondan sonra da "Kerem ile Aslı"yı okudum. Beni ilk etkileyen kitap, Don Kişot oldu. Onu okuduğumda 17 yaşındaydım.
Daha önce Don Kişot'tan parçaları bizim ilkokul kitabında okumuştum ama işte öyle, pek ciddiye almamıştım. Don Kişot'u okuyunca yeni bir dünya buldum.
Günlerce etkisinde kaldım. Cervantes bütün insanlığımı, yüreğimde sakladığım birçok gizi açıklamıştı. Bir karanlığa gömülmüş, sonra da içimde bir yücelme
olmuştu.

Soru: Bir Ada Hikayesi'ni yazma fikri ilk ne zaman ve nasıl oluştu?

Kemal: Bizim köyümüzde okul yoktu. İlkokulu okumak için Kadirli'de bir akrabamızın evine gittim. Bir süre orada kaldım. Ama o evde kalmak istemediğim için okula kendi köyümden yürüyerek gidip gelmeye başladım. Yürürken hep bir köyden geçiyordum. Bu köyle ilgili bazı şeyler duymuştum. Bu bölgeye yabancı insanlar gelmiş, yerleşmişler. Sıtmadan ölmüşler, etraftan çeşitli kötülükler görmüşler. İlkokulun sonuna kadar o köyden hep geçtim. Hep hikayelerini duydum, dinledim. Biraz büyüdüm, ilkokulu bitirdim. Köyün önünden tekrar geçtim. Büyük bir baca gördüm. O bacayı Ceyhan Irmağı'ndan topladıkları taşlarla yapmışlar. Kalın yüksek bir baca... Ortaokula geldiğim zaman Hemite köyünde babamın akrabalarından annemin de arkadaşı bir kadın bana o köyde ne olduğunu anlattı. Birlikte ormanın içine gezmeye gittik. Kadın, "Bak oğlum. Burada göçebeler, mübadiller vardı. Bunlar Yunanistan'dan gelen Türkler'di. Böyle üç köy vardı Anavarza'nın yanında. Çok güzel köyler." Bu köyü, hikayesini öğrendim. O köye yerleştiklerinde çok güzel evler yapmışlar, köyü güzelleştirmişler. Etraftaki köylüler bu insanlara zulüm yapmışlar. Bu insanlar "Bir gün gideceğiz" deyip gitmişler. 15-16 yaşıma geldiğimde bu insanların nereye gittiklerini bulmaya çalıştım. Bulamadım. Bulamadığıma çok üzüldüm. Abidin Dino'ya bu Çukurova'daki köyün, mübadillerin hikayesini anlattım. "Ne duruyorsun, en güzel konu bu. Bunu şimdiye kadar hiç kimse doğru dürüst yazmadı. Doğru dürüst diyorum ama belki de kimse yazmadı" dedi. Abidin Bey Yunanca bilirdi, İngilizce, Fransızca, Rusça bilirdi. Eh bir de resim yapmasını bilirdi. Ben "Bir Ada Hikayesi" romanlarımda mübadeleyi yazdım. Benim için mübadele sadece bu romanlarda anlattığım mübadele demek değil. Benim ailem de mübadele yaşamış. Ruslar Van'a geldiği zaman bizimkiler sürgün olmuşlar. Bütün Anadolu'da gezmişler, Çukurova'da bu köye yerleşmişler. Bu mübadele hikayesini bu hırsla yazdım. Bu dörtlü belki de roman gibi roman değildir, acılarımı, üzüntülerimi, öfkemi, sevinçlerimi, sevgimi döktüğüm belki başka bir anlatım çeşididir.

"Bugüne kadar hiçbir romanımı 8 yılda yazmadım"

Soru: Dört cildin tamamının yazımı ne kadar sürdü?

Kemal: 1996 yılında Bir Ada Hikayesi'nin ilk kitabını yazmaya başladım. "Çıplak Deniz Çıplak Ada"nın yazımı 8 yıl sürdü. Bugüne kadar hiçbir romanımı 8 yılda yazmadım. Yazmaya başladığımda hastalandım ancak 'ne olursa olsun bitireceğim' dedim.

Soru: "Bir Ada Hikayesi" kaç dilde ve hangi ülkelerde yayımlandı?

Kemal: "Bir Ada Hikayesi" kitapları Almanya, Fransa, Yunanistan ve İtalya'da yayımlandı. İran ve benim bilmediğim başka ülkelerde de kitaplarım çevrilip yayımlanıyor. Telif yasası olmadığı için izin almadıkları gibi bir kopya dahi yollamıyorlar. Ancak bir arkadaşım bana gönderirse haberim oluyor.

Soru: "Bir Ada Hikayesi"nin her bir cildini, diğer romanları yazarken yaptığınızı söylediğiniz gibi önce kafanızda mı yazdınız?

Kemal: Bütün kitaplarımı yazmadan senelerce önce düşünürüm. Çocukluğumda düşündüğüm bir mesele var, bugünlerde yine onu düşünüyorum - orman sorunu... Aklımda başka konular da var. Onlardan biri iki kadınla ilgili. Osmanlı zamanında kahramanca çalışmış bu kadınlar.

"Bundan sonra da değişim romanları yazacağım"

Soru: Romanlarınızda genellikle hep bir toplumsal değişim sürecinden bahsediyorsunuz. Eskiye göre artık her şey çok daha çabuk kabuk değiştiriyor, başkalaşıyor. Bu durum sizi rahatsız ediyor mu?

Kemal: Hep değişimler yazmadım mı? "Demirciler Çarşısı Cinayeti", "Yusufcuk Yusuf", "Binboğalar Efsanesi", en çok bu romanı yazdığımdan mutluyum, ilk romanım olan "Höyükteki Nar Ağacı", "Al Gözüm Seyreyle Salih", şimdi de "Bir Ada Hikayesi"... Daha sayabilirim. Bundan sonra da elbette değişim romanları yazacağım. Değişim, bugünkü bilgilerimize göre insanın, dünyanın, evrenin bir gerçeği değil mi? Çağımızda dünya her yönüyle kabuk değiştiriyor. Değerler alt üst olmuş. İnsanı insan yapan bir çok değer yok oluyor. Çoğu kez yılanın kabuk değiştirmesini örnek veririm. Çünkü yılanın kabuğundan sıyrılması inanılmayacak kadar zor bir iştir, yürek paralar. Yılan kabuğunu değiştirirken yerine başka bir kabuk gelir, eskisini atıp gider yaşamını sürdürür. Ölen değerlerin yerine ise o çapta bir değer gelmiyor. İnsan bu değişimin acısını yürekten duymaz olur mu? Bugünkü dünya düzeni dünyamızı bitirebilir. Doğa kırımı, savaş kırımlarıyla başa baş gidiyor. Savaş ve doğa kırımı sürdüğü sürece insanlığın sonu gittikçeyaklaşıyor korkarım.

"Çukurova'sını yazmayan hiçbir yazar büyük romancı olamaz"

Soru: Romanlarınızın genel konusu Çukurova'yken, bu romanda mübadeleye nasıl geçtiniz? Karşılıklı olarak yerlerinden edilmiş insanların mutsuzluğu ve tedirginliğinin bir romancı olmanın dışında sizin hayatınızla da paralelliği var mı?

Kemal: Amerika'da katıldığım bir konferansta dinleyiciler arasından büyük bir yazar "Neden hep Çukurova'yı yazıyorsun?" dedi. "Ben sadece Çukurova'yı yazmıyorum ki" dedim. Durdum bekledim. "Neyi yazıyorsun başka?" dedi. "Hayır, Çukurova'yı yalnız ben yazmıyorum. Tolstoy yazıyor, Dostoyevski yazıyor."
Çukurova'sını yazmayan hiçbir yazar büyük romancı olamaz. Hatta ben yazarım diyorsa da, yazar değildir. Ben Çukurova'yı herkes kadar yazdım. Stendhal da
kendi Çukurova'sını yazmıştır. Yukarıda da anlattığım gibi benim ailem de bir mübadele yaşadı. Benim de yaşadığım bir mübadelem var. Benim anlattığım
Çukurova'da mübadele de var.

Soru: Genellikle romanlarınızı insanları umuda sürükleyecek bir sonuçla bitiriyorsunuz. "Bir Ada Hikayesi" dörtlüsü de böyle mi bitiyor?

Kemal: Bir yazarın sorunu yalnızca umut vermek değildir. İnsanların yaşadığı derin ve birbirinden farklı sorunlar vardır. Onun için bir yazar insanların macerasını çok iyi bilmelidir. Ancak insanların macerasını çok iyi bilen bir yazar iyi bir yazardır. Bu romanın bitişi yazara ait bir bitirmedir. Yazar böyle bitirmek istemiştir. İnsan çok zengindir, başka bir yazar başka türlü bitirecektir.


CNNTÜRK
__________________
TUALİM.NET
Renklerin Dansı isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bookmarks

Etiketler
dörtlemesinin, kemal, sonuncusu, yaşar, yaşar kemal dörtlemesinin sonuncusu


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Yaşar Kültür ve Eğitim Vakfı Telefon ve Adresi İzmir - İzmir Yaşar Kültür ve Eğitim 7 Renk Sanat Galerileri 0 05.02.12 02:45
Kemal Çelik Biyografisi - Kemal Çelik Hayatı - Kemal Çelik Kimdir? Renklerin Dansı Türk Ressamların Biyografisi ( Hayatı ) 0 03.01.12 18:25
Ümit Yaşar Sanat Galerisi Telefon ve Adresi İstanbul - İstanbul Ümit Yaşar Sanat Gale 7 Renk Sanat Galerileri 0 01.01.12 02:44
Mustafa Kemal Kültür Merkezi Telefon ve Adresi İstanbul - İstanbul Mustafa Kemal 7 Renk Sanat Galerileri 0 31.12.11 02:59
Kemal Kara Biyografisi - Kemal Kara Hayatı - Kemal Kara Kimdir - Ressam Kemal Kara Gökkuşağı Türk Ressamların Biyografisi ( Hayatı ) 0 26.12.11 00:23


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 23:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0 RC 2
Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş demektir.